W dniach 10-14 października brałyśmy udział w działaniu „Mobilność kadry edukacyjnej” w ramach programu Erasmus+. Odwiedziłyśmy placówkę Scoala Gimnaziala nr 12 w Braszowie w Rumunii.
Pierwszego dnia pobytu zwiedziłyśmy szkołę i zapoznałyśmy się z założeniami projektu, w którym miałyśmy wziąć udział. Dotyczył on wykluczenia, dyskryminacji i braku tolerancji wśród uczniów w społeczeństwie wielokulturowym. Zajęcia te miały na celu ograniczenie negatywnych konsekwencji nietolerancji dla uczniów oraz podniesienie ich samooceny.
Pierwszego dnia pobytu uczestniczyłyśmy w kilku lekcjach, w tym gościłyśmy na zajęciach z historii w klasie romskiej, która brała udział w projekcie. Następnego dnia wszyscy jego uczestnicy przedstawili prezentacje mówiące o grupach etnicznych, do których należą. Poznałyśmy historię, pochodzenie i zwyczaje Rumunów, Niemców i Romów. Kolejnym etapem działania było zapoznanie się z eksperymentem, który przeprowadziła nauczycielka Jane Elliot w amerykańskiej szkole w latach 60. Uczniowie obejrzeli fragment filmu będący zapisem jej działań. Miał on na celu pokazanie dzieciom, że odgórnie ustalona różnica może je podzielić i skonfrontować, a kryterium podziału może być nawet kolor oczu. Eksperyment miał dowieść, jak łatwo jest narzucić innym pewien obraz świata, który może doprowadzić do wykluczenia i dyskryminacji. Uczniowie w klasie zastanawiali się, jakie wnioski z niego płyną i jak można go odnieść do ich sytuacji w szkole. Rozmawiali o przyczynach i oznakach wykluczenia w XXI wieku. Ostatnim etapem projektu był „Turniej tolerancji”. Wszystkie dzieci biorące w nim udział zostały podzielone na trzy zespoły – nie były to już grupy etniczne, w każdej znaleźli się Romowie, Niemcy i Rumuni. Każdy zespół miał wykonać 10 zadań sprawdzających umiejętność współdziałania i współpracy. Rywalizacja była zacięta, a wszyscy przekonali się, że można dojść do celu poza podziałami. W turnieju każdy był zwycięzcą, bo współpracował, a nie wykluczał.
Udział w projekcie stworzył nam możliwości przyjrzenia się metodom pracy stosowanych w rumuńskim gimnazjum. Szczególnie cenna była obserwacja zadań integrujących grupę, które możemy zastosować także w naszej szkole. Problem wykluczenia i braku tolerancji dotyczy nas także, mimo że ma zupełnie inne przyczyny.
Czas pobytu w Braszowie dał nam także możliwość zwiedzenia tego pięknego miasta i jego okolic. Zobaczyłyśmy Stare Miasto, Czarny Kościół, historyczne fortyfikacje oraz Muzeum Sztuki. Weszłyśmy na górującą nad miastem Tampę. Zachwyciły nas zamki: chłopski w Rasnovie oraz Bran, zwany zamkiem Drakuli. Spacerowałyśmy w przepięknym Kanionie Siedmiu Drabin oraz w Parku Narodowym Piatra Craiului. Zarówno transylwańskie krajobrazy, jak i serdeczne przyjęcie na długo pozostaną nam w pamięci. W szczególności dziękujemy pani dyrektor Delii Wusinczky, koordynatorce projektu pani Carmen Ila-Gaspar oraz pani pedagog Petrze Mureşan, która go prowadziła.
© 2018 Szkoła Podstawowa Nr 1 - Konstancin-Jeziorna | Polityka cookies