Erasmus + Mobilność kadry edukacyjnej – Calvisson we Francji

W dniach 3-7 października brałyśmy udział w działaniu „Mobilność kadry edukacyjnej” w ramach programu Erasmus+. Odwiedziłyśmy szkołę Le college le Vignet de Calvisson. 

Na początku wzięłyśmy udział w prezentacji ekoogródka i zostałyśmy zapoznane z ciekawym sposobem przygotowania gleby pod uprawę roślin, który zapewnia im odpowiedni wzrost, a jednocześnie nie wymaga podlewania. Następnie uczestniczyłyśmy w spotkaniu z nauczycielką, odpowiedzialną za funkcjonowanie centrum dokumentacji i informatyzacji, koordynowanie różnych projektów edukacyjno – kulturalnych i współpracę z zewnętrznymi instytucjami a także prowadzenie szkolnego radia.

Drugiego dnia uczestniczyłyśmy w lekcji języka angielskiego, języka francuskiego podczas, której nauczycielka omawiała z uczniami wiersz Artura Rimbaud „A la musique”. Miałyśmy możliwość obserwowania tzw. co-teachingu, czyli lekcji prowadzonej przez dwóch nauczycieli. Dotyczyły projektu czytelniczego. Uczniowie otrzymali od nauczycielki tytuł nieznanej im książki i wykonywali projekt obwoluty wraz z krótkim opisem treści książki. Później mieli przeczytać tę książkę i mogli porównać swój pomysł z rzeczywistą treścią utworu. Po poobiedniej przerwie odwiedziłyśmy szkołę podstawową, gdzie obejrzałyśmy lekcję poświęconą funkcjonowaniu mózgu, a następnie zajęcia plastyczne, podczas których uczniowie wykonali własne prace wzorowane na twórczości Pablo Picasso. Czwartego dnia miałyśmy również możliwość obserwowania lekcji, w której uczestniczyli wyłącznie uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie ci ćwiczyli podstawowe umiejętności z zakresu liczenia, czytania i pisania. Podczas lekcji łączącej w sobie treści z zakresu biologii i geografii uczniowie rozpoznawali zapachy, klasyfikowali je, co stanowiło etap projektu tworzenia własnych perfum. Wzięłyśmy również udział w lekcji języka angielskiego oraz zajęciach plastycznych. Ostatniego dnia obejrzałyśmy lekcję fizyki oraz lekcję, podczas której, metodą doświadczenia uczniowie uczyli się, na czym polega erozja skał. Uczestniczyłyśmy również w lekcji matematyki po angielsku.

Podczas realizacji Job shadowing  w Le college le Vignet de Calvisson odbyłyśmy kilka spotkań z przedstawicielami administracji: rozmawiałyśmy z dyrektorką szkoły, pielęgniarką, specjalistą odpowiedzialnym za gromadzenie dokumentacji na temat uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, organizację pomocy dydaktycznych dla nich oraz współpracę z instytucjami zewnętrznymi  prowadzącymi zajęcia specjalistyczne dla tychże uczniów, sekretarką, z kierowniczką do spraw edukacji, która zajmuje się sprawami wychowawczymi uczniów, kontrolą frekwencji, koordynuje pracę osób odpowiedzialnych za opiekę nad uczniami podczas długiej przerwy obiadowej na szkolnym podwórku. Miałyśmy także możliwość obserwowania pracy logopedy (terapeuty mowy) w lokalnym ośrodku zdrowia.

Ostatniego dnia podczas spotkania podsumowującego nasz pobyt w szkole w Calvisson wspólnie z francuskimi nauczycielami przeanalizowaliśmy różnice i podobieństwa dotyczące naszych szkół i systemów edukacji. Podzieliłyśmy się swoimi spostrzeżeniami i zwróciłyśmy uwagę na projekty, szczególnie interesujące dla nas.

Francuzi zorganizowali dla nas wycieczkę do pobliskiej miejscowości – Nimes, które stało się kolonią rzymską za czasów panowania cesarza Oktawiana Augusta. Jest to miasto słynące ze świetnie zachowanych zabytków z czasów rzymskich. Zwiedziłyśmy amfiteatr z II w. p. n.e., świątynię Maison Carree oraz Ogrody Jardins de la Fontaine i ruiny świątyni Diany.

Pojechałyśmy też na wycieczkę do Camargue. Po krótkim spacerze uliczkami Aigues Mortes, miasta otoczonego średniowiecznymi murami udałyśmy się kolejką turystyczną na słone bagna Aigues Mortes (Martwe Wody), gdzie było wiele dziko żyjących flamingów. Powierzchnia słonych bagien wynosi 9 tysięcy ha i jest zbliżona do powierzchni Paryża. Woda ma kolor różowy dzięki obecności alg. Dotarliśmy również na plażę w miejscowości Le Grau – du – Roi. Przeszłyśmy uliczkami Sommieries a także przespacerowałyśmy się po plaży w miejscowości La Grande Motte.

Podsumowując, pobyt w Le college le Vignet de Calvisson należy uznać za bardzo udany ze względu na zdobycie nowych doświadczeń, wymianę spostrzeżeń z nauczycielami z innego kraju na temat szkolnictwa i edukacji a także możliwość komunikowania się w języku angielskim i zapoznanie się z kulturą, historią i przyrodą regionu Oksytania. W sposób szczególny zwracałyśmy uwagę na to, w jaki sposób realizowane są zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Podobnie jak u nas – w bieżącej pracy z uczniem, podczas zajęć lekcyjnych. Jednak istotną różnicą jest to, że zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej są realizowane poza terenem szkoły w zewnętrznych instytucjach, ponieważ szkoła nie posiada takich specjalistów jak logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog czy psycholog. 

© 2018 Szkoła Podstawowa Nr 1 - Konstancin-Jeziorna | Polityka cookies

Skip to content