Mobilność uczniów SP1 Konstancin-Jeziorna do Hiszpanii – Projekt Erasmus+ KA210 „Let’s Focus on Water – Joining Hands Across Borders”

W dniach 22-29 marca 2025 r. grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Konstancinie-Jeziornie uczestniczyła w wyjątkowej mobilności do Hiszpanii, w ramach projektu Erasmus+ KA210 „Let’s Focus on Water – Joining Hands Across Borders”. Celem projektu było zgłębianie tematu wody, jej roli w kulturze, ekologii oraz edukacji, a także nawiązywanie międzynarodowych więzi między uczniami z różnych krajów.

Pozdrowienia z Jerez de la Frontera! Pierwsze dni mobilności obfitowały w emocjonujące wydarzenia! Po przylocie do Sewilli, nasi uczniowie udali się pociągiem do Jerez de la Frontera, gdzie powitały ich rodziny goszczące. Niedziela (23 marca) rozpoczęła się od gry terenowej Gymkhana, podczas której uczniowie, wykorzystując aplikację Goosechase, odkrywali zakątki Jerez, rozwiązując zagadki i wykonując zadania. Tego dnia nie zabrakło także nauki historii i kultury miasta – wszystko to w atmosferze zabawy i rywalizacji.

„To była nauka historii i kultury w najlepszym wydaniu – poprzez zabawę i rywalizację!” – relacjonowali uczestnicy mobilności.

Woda i historia Jerez de la Frontera W poniedziałek (24 marca) grupa uczniów została uroczyście powitana przez władze miasta w ratuszu. Następnie, razem z przewodnikiem, zwiedzili Alkazar, XI-wieczną fortecę, której historia związana jest z kulturą arabską. Uczniowie mieli okazję zobaczyć m.in. Meczet, Pałac Villavicencio, Łaźnie Arabskie i malownicze ogrody. Dodatkowo, w trakcie tej wizyty, uczniowie poznali rolę wody w arabskiej kulturze, co stanowiło istotny punkt edukacyjny projektu.

Wieczorem, w szkole goszczącej, uczniowie mieli zaszczyt obejrzeć pokaz flamenco – tradycyjnego tańca hiszpańskiego, który wprowadził ich w prawdziwie andaluzyjski klimat.

Ekologia wody w Chiclana i Bornos Wtorek (25 marca) upłynął pod znakiem ekologii i nauki o wodzie. Uczniowie odwiedzili Salina Santa Maria de Jesús w Chiclana, gdzie dowiedzieli się, jak tradycyjnie pozyskuje się sól z wody morskiej, oraz jak algi wpływają na stan wód. Udział w warsztatach i przygotowanie lizaków z dodatkiem soli to tylko niektóre z atrakcji dnia.

Poznawanie systemu edukacji w Hiszpanii W środę (26 marca) uczniowie mieli okazję poznać system edukacji w Hiszpanii, uczestnicząc w typowej lekcji w hiszpańskiej szkole. Dodatkowo, wzięli udział w warsztatach „Audyt wodny”, które dotyczyły zużycia wody w codziennym życiu. Tworzenie Escape Roomu w ramach zajęć ICT to kolejna forma integracji uczniów z różnych krajów, a także doskonała okazja do nauki pracy w grupie.

Po południu, uczniowie wzięli udział w warsztatach na plaży San Fernando, gdzie poznali właściwości wody i jej znaczenie w ekosystemie. Spływ kajakowy i pobieranie próbek wody morskiej stały się częścią tego pełnego wrażeń dnia.

Woda jako energia i naturalne zasoby Czwartek (27 marca) był dniem pełnym odkryć! Uczniowie udali się na całodzienną wycieczkę do Bornos, gdzie zwiedzili tamę oraz elektrownię wodną, poznając zasady działania systemów uzdatniania wody w Andaluzji. Podziwiając lokalną florę i faunę, uczniowie mieli również okazję pobrać próbki wody do dalszych analiz.

„To było niezwykle inspirujące doświadczenie. Woda to nie tylko zasób, ale także energia, którą musimy mądrze wykorzystywać” – relacjonowali uczniowie.

Zajęcia warsztatowe i podsumowanie Piątek (28 marca) był dniem pełnym pracy i podsumowań. Uczniowie analizowali próbki wody pobrane w trakcie wycieczek, a także tworzyli film promujący projekt Erasmus+. Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty udziału w mobilności, a na zakończenie odbyło się podsumowanie i ewaluacja dotychczasowych działań.

„To była niesamowita przygoda, pełna nowych doświadczeń i międzynarodowych przyjaźni. Jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania!” – mówił jeden z uczestników projektu.

Sewilla – ostatni dzień pełen wrażeń W sobotę (29 marca) uczniowie spędzili ostatni dzień w Hiszpanii, zwiedzając urokliwą Sewillę. Odwiedzili Plaza de España, Barrio de Santa Cruz oraz ogrody przy Alcázarze, podziwiając piękno tego historycznego miasta. Wspomnienia z Hiszpanii będą z nami na długo, ale to jeszcze nie koniec naszej przygody – już za dwa miesiące gościć będziemy uczniów z partnerskich szkół w Polsce!


Harmonogram mobilności

  • 22 marca – przylot do Sewilli, przejazd do Jerez de la Frontera, kolacja u rodzin goszczących
  • 23 marca – gra terenowa Goosechase, zwiedzanie Jerez de la Frontera, integracja z uczniami hiszpańskimi
  • 24 marca – zwiedzanie Alkazar w Jerez, warsztaty flamenco, powitanie w szkole
  • 25 marca – wycieczka do Chiclana, warsztaty o soli i wodzie
  • 26 marca – poznawanie systemu edukacji w Hiszpanii, warsztaty „Audyt wodny” i ICT
  • 27 marca – wycieczka do Bornos, zwiedzanie elektrowni wodnej, trekking nad rzeką
  • 28 marca – warsztaty analizy wody, podsumowanie projektu, rozdanie certyfikatów
  • 29 marca – zwiedzanie Sewilli, powrót do Polski

Grażyna Malczyk

© 2018 Szkoła Podstawowa Nr 1 - Konstancin-Jeziorna | Polityka cookies

Skip to content